• 09371198576
  • payanyar@gmail.com
بروز رسانی قیمت‌ها: فروردین 1403
ورود  \/ 
x
x
x
ثبت  \/ 
x

  • شيوه نگارش و مأخذآوري : اين بخش بايد با تبعيت از منابع معتبر انتشار يافته در اين زمينه (ترجيحاً انتشارات مركز نشر دانشگاهي، سَمت، فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دانشگاه تهران و ... صورت پذيرد)

ضرورت دارد تمامي منابعي كه مورد استفاده قرار گرفته­اند به صورت مستند و امانت­دارانه در متن ارايه شوند. شيوه استناد به منابع ، با توجه به نظر استاد راهنما و شيوه­نامه انتخابي به يكي از روش­هاي پذيرفته شده در مجامع علمي صورت پذيرد. [1]

  • قطع كاغذ : كليه بخش­هاي پايان­نامه بايد روي كاغذ سفيد مرغوب با ابعاد 7/29 × 21 (4A) تايپ گردد.
  • قلم تايپ: عنوان­هاي اصلي ، فرعي، متن و زيرنويس­ها با قلم متفاوت تايپ مي­شود. قلم متن مي­تواند ״14 Lotus״ باشد. تايپ بايد در يك روي كاغذ صورت گيرد.
  • فاصله­گذاري و حاشيه­بندي : فاصله سطرها در تمامي صفحات متن برابر با يك سانتي­متر ، حاشيه سمت راست و بالا برابر با 5/3 سانتي­متر و حاشيه سمت چپ و پايين برابر 5/2 سانتي­متر است. اشكال و تصاوير نيز به گونه­اي تنظيم شود كه اين فاصله حفظ گردد. در صورتي كه در برخي موارد اندازة شكل­ها يا جدول­ها بزرگتر از فضاي داخل حاشيه باشد، با كوچك كردن آنها و يا در موارد خاص ، با استفاده از كاغذ 3A (به صورت تا خورده) حاشيه رعايت مي­گردد.

  • صفحه بسم ا... الرحمن الرحيم . (بنا به سليقه دانشجو انتخاب و در ابتداي پايان­نامه ارايه مي­شود )
  • صفحه عنوان : مطابق پيوست شماره يك مي­باشد. توجه نماييد كه مندرجات صفحه عنوان عيناً مطابق جلد پايان­نامه مي­باشد. ضمناً لازم است صفحه عنوان به زبان انگليسي هم در پشت جلد و هم در آخرين صفحه پايان­نامه درج گردد.
  • صفحه تعهدنامه : مطابق متن ضميمه تايپ و پس از امضاء تمامي نسخه­ها بعد از صفحه عنوان قرار مي­­گيرد. يك نسخه نيز ضميمه مدارك تسويه حساب مي­گردد. (مراجعه به صفحه 30)
  • پيشگفتار (اختياري): شامل هدف نويسنده از تحقيق، مختصري از سوابق تحقيق ، دشواري­هاي تحقيق و گسترة كلي آن و همچنين سپاسگزاري از افراد يا مؤسسات و نهادهايي مي­باشد كه نويسنده مرهون راهنمايي و ياري آنان است.
  • چكيده فارسي : شامل بيان كوتاه و موجز مسئلة تحقيق، اهداف و فرضيات، توصيف مختصر روشها و شيوه­هاي گردآوري داده­ها، خلاصه­اي از يافته­ها و نتايج حاصل شده كه حداكثر در 300 كلمه تهيه  مي­شود. چكيده فاقد هر گونه تصوير، شكل، منبع و فرمول مي­باشد. ضروري است كه در انتهاي چكيده كليد واژه­هاي تحقيق درج گردد. چكيده به زبان انگليسي نيز در انتهاي پايان­نامه و پس از صفحه عنوان انگليسي ، درج مي­گردد.

نمونه پروپوزال دانشگاه آزد تبریز به صورت زیر هست، در صورت نیاز میتوانید درخواست تالیف پروپوزال خود را در پایان یار ثبت کنید.

تذکرات مهم

1) این پروپوزال تنها در صورتی در گروه و شورای پژوهشی قابل طرح است که قبل از طرح، در سایت ثبت پروپوزال واحد که آدرس آن در سایت واحد موجود می باشد به تایید استاد/اساتید راهنما و مشاور رسیده و به ترتیب به گروه تخصصی و شورای پژوهشی دانشکده ارسال شده باشد.

2) تاریخ تصویب پروپوزال در شورای گروه تخصصی با تاریخ تصویب در شورای پژوهش دانشکده نباید بیش از یکماه باشد.

3) تاریخ تصویب پروپوزال در شورای پژوهشی دانشکده و ارسال پروپوزال به معاونت پژوهش و فناوری واحد نباید بیش از یکماه نباشد.

4) دانشجو ملزم است از طریق سیستم ثبت پروپوزال تمامی مراحل را تا زمان تایید معاون پژوهش و فناوری پیگیری نماید. در صورت عدم پیگیری مسئولیت رد پروپوزال در هر یک از مراحل ارزیابی به عهده دانشجوست و تاخیر در زمان تصویب و دفاع متوجه واحد نخواهد بود.

5) لازم است دانشجو پس از تصویب نهایی، ابلاغیه تصویب پروپوزال را از پژوهش دانشکده تحویل گیرد.

اگر من چیز‌های بیشتری دیده‌ام به خاطر ایستادن روی شانه‌های بزرگان است. - اسحاق نیوتن

 پیشرفت علمی‌ریشه در به اشتراک گذاشتن دانش دارد. در حالی که به اشتراک گذاری انواع مقالات علمی‌به دلیل وجود جنبش دسترسی آزاد، شتاب گسترده‌ای به خود گرفته است، اما این مسئله درباره به اشتراک گذاری داده مصداق پیدا نمی‌کند. اگر چه بیشتر پژوهشگران موافقند که به اشتراک گذاری داده برای علم ایده‌آل است، اما در مورد دادن دسترسی عمومی به داده‌ها شک و تردید عمومی‌وجود دارد. این بی میلی ناشی از دلایل مختلف از جمله ترس از دست اندازی دیگران، نگرانی‌های اخلاقی، عدم آگاهی در مورد ابزار به اشتراک گذاری داده‌ها و غیره است. از آنجا که خودداری از انتشار داده‌ها می‌تواند به دلایل بسیار زیاد پیشرفت علم را با مانع مواجه سازد، باید آن را به عنوان شکلی از سوء رفتار علمی در نظر گرفت؟
سوء رفتار علمی را چطور می شود ‌تعریف کرد؟ طبق تعریف دفتر صحت و امانت پژوهش [Office of Research Integrity]، سوء رفتار در پژوهش به معنی «ساخت، تحریف یا سرقت ادبی در پیشنهاد، انجام پایان نامه یا بررسی پژوهش و یا در گزارش نتایج تحقیقات» است. این تعریف از سوء رفتار به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته و انواع سناریو‌های افراط محققان در شیوه‌های غیر اخلاقی در مراحل انجام و انتشار پایان نامه یا مقاله نویسی را در بر می‌گیرد. از آن‌جا که صحبتی از به اشتراک گذاری داده‌ها در تعریف سوء رفتار علمی نشده، در این که آیا پنهان کاری محققان داده‌ها جزء سوء رفتار علمی محسوب می‌گردد یا خیر عدم شفافیت وجود دارد.


انشعابات در عدم به اشتراک گذاری داده ‌بسیار و گسترده است. بر اساس یک پژوهش، محققان گزارش داده‌اند که امتناع از انتشار داده‌ها موجب کندی روند پیشرفت پایان نامه در زمینه علمی آن‌ها شده، بر روند پیشرفت تحقیقات خود این افراد اثر منفی گذاشته، بازسازی نتایج را با دشواری روبرو کرده و از توان آنان در ارائه آموزش به دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع فوق دکترا کاسته است. بنابراین، اعلام جرم علیه خودداری از انتشار داده‌ها را می‌توان صحیح تلقی کرد.
محققان برای انتشار مقاله‌شان در مجلاتی که ارسال داده‌های تکمیلی تحقیقات‌  همراه با ارائه اصل پژوهش را برای نویسندگان اجباری اعلام کرده‌اند، باید داده‌هاشان را به اشتراک بگذارند. با این حال، وقتی صحبت از ارائه و به اشتراگ گذاری داده‌ها با همکاران به میان می‌آید، اکراه محققان رخ می‌نمایاند. برخی از محققین با محدودیت‌های حقوقی یا اخلاقی روبرو بوده و قادر به اشتراک گذاری داده‌ها نیستند. با این حال، کسانی که فاقد این معذوریت‌ها هستند مثل دانشجویان کارشناسی ارشد هم خیلی تمایلی به ارائه داده‌هایشان نشان نمی دهند، پدیده ای که شواهد آن در پژوهشی که توسط کراوژیک و روبن [Krawczyk and Reuben] مشهود و هویدا است؛ پژوهشی با عنوان (غیر) قابل دسترسی: مطالعه‌ای میدانی بر روی تمایل محققان در به اشتراک گذاری اسناد و مدارک تکمیلی پژوهش‌ها. نویسندگان این پژوهش از نویسندگان 200 مقاله منتشر شده در مجلات اقتصادی که اظهار نموده بودند «در قبال تقاضای دریافتی، داده‌های پژوهشی را برای متقاضیان ارسال خواهند کرد»، درخواست کردند داده‌های انواع مقالات خود را برای آن‌ها ارسال کنند. با این حال، تنها 44٪ از نویسندگان داده‌ها را ارائه کردند. چنین رفتاری مبنی بر پنهان‌کاری نویسندگان بدون توجیه مناسب می‌تواند سوء ظن دیگران را درباره صحت نتایج گزارش شده توسط آن‌ها برانگیزد.


زمانی که محققان به دلایل شخصی از به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شان خودداری می‌کنند، از استانداردهای حرفه‌ای رشته خود تخطی کرده اند. آیا برخی از موسسات این را جرم می دانند؟ یانز اشاره می‌کند که وب سایت موسسه ملی بهداشت نظر «انحراف قابل توجه از شیوه‌های پذیرفته شده توسط انجمن تحقیقاتی مربوط» را به عنوان سوء رفتار علمی به رسمیت می‌‌شناسد. به همین منوال، تفاهم‌نامه حمایت از صداقت در پژوهش انگلستان « رفتار یا اقداماتی که قصور از استانداردهای اخلاقی، پژوهش و پژوهشگری مورد لزوم جهت اطمینان از صحت و جامعیت آن‌ها هستند» برابر با سوء رفتار علمی است. با این حال این تعاریف نیز عدم انتشار داده‌ها را به صراحت تخطی از قانون ندانسته اند. مایکل وایت [Michael White]، زیست شناس در گروه ژنتیک و مرکز علوم ژنوم و سیستم‌های زیست شناختی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، سنت لوئیس، به درستی به این نکته اشاره دارد که، «اخلاق به اشتراک گذاری در علم تیره و تار است و مجلات و سازمان‌های حمیات کننده مالی تا حد زیادی این‌که چه اطلاعاتی و چه وقت به اشتراک گذاشته شوند را به عهده خود دانشمندان گذاشته اند.» این نکات اشاره دارند به آن که وقت تغییر تعاریف و تعمیم سوء رفتار در پژوهش به محرمانه بودن داده‌ها فرا رسیده است.


مزایای به اشتراک گذاری داده‌ها بسیار زیادند؛ و از این رو، سرمایه گذاران، نهادها و مجلات باید روی نحوه به اشتراک گذاری داده‌های پایان نامه، انواع مقالات و رساله دکترا توافق کرده و خودداری غیر حرفه‌ای از انتشار داده‌ها را نشانه ای از سوء رفتار در پژوهش به حساب آورند.

نگارش هدف در پروپوزال یا پایان نامه بدین معناست که زمانیکه در یک طرح قصد انجام و اجرایی دارید اولین کاری که شما در آن طرح انجام می دهید تعیین یک هدف می باشد.این هدف به نحوی بایستی حالت انگیزشی و ترغیب کننده برای فرد خواننده داشته باشد. تصورتان هم بر این باشد که خواننده می تواند هر کسی باشد مهم این است که طرح تعریف شده ی شما یک طرح هدفدار و انگیزشی باشد که بتواند این انگیزه را در فرد ایجاد نماید که آن طرح را حتما به انجام برساند. اصول نگارش هدف در پروپوزال به این شکل می باشد که در ابتدا نیازی مشخص می شود سپس هم راه حلی برای رفع آن در ادامه پیشنهاد می شود و برآورد اینکه این طرح تا چه حد می تواند خوب عمل کند و اجرایی باشد در سایه ی پاسخ دهی به این سوالات خواهد بود. یعنی بسته به میزان پاسخگویی شما به این سوالات است که عیار آن پروپوزال مشخص خواهد بود .

 سوالات نگارش هدف در پروپوزال

طرحی پیشنهادی شما برای انجام پروژه چیست؟

چطور برنامه ریزی را برای انجام آن مشخص نموده اید؟

چقدر بازه ی زمانی برای انجام و اجرای پروژه در نظر گرفته اید ؟

چقدر هزینه صرف این پروژه خواهد شد ؟

معنای نگارش هدف در پروپوزال چیست؟ و چگونه می شود به آن دست یافت ؟

 نگارش هدف در پروپوزال یک تقسیم بندی مشخص دارد!

هدف اصلی پروپوزال: آنچه که در نهایت قصد دارید تا به آن برسید در این قسمت بیشتر درک و فهم باور یک پروژه است که مطرح است و به نوعی دست یافتن به هدف کمی غیر قابل پیش بینی است.

هدف اختصاصی پروپوزال: این قسمت در راستای هدف اصلی می باشد و در واقع هدف در این قسمت شکسته می شود به اهداف کوچکتر و در این قسمت مراحلی مثل چطور و چگونگی بیشتر مطرح می باشد. این اهداف تعیین می کنند که شما چگونه به این هدف دست خواهید یافت در این قسمت بیشتر به مقایسه و ارزیابی و تعیین و تشریح و توضیح پرداخته می شود.

فواید اهداف تحقیق و نگارش هدف در پروپوزال :

  • بخش مهم پروژه یا اجرای یک پروپوزال به حساب می آید که بدون تعیین این اهداف دستیابی به هدف عملا غیر ممکن است.
  • هدف یک محدوده ی دقیق جهت مطالعه و بررسی تعیین می کند.
  • پارامتر ها و متغیر ها به صورت شفاف و واضح در مراحل انجام پروژه مشخص هستند.
  • مسیر مراحل پایان نامه و انجام پایان نامه مشخص می شوند.
  • به صورت مستقیم تر به آنچه که مد نظر دارید دسترسی خواهید داشت.
  • از اطلاعات پراکنده و بیهوده به میزان بسیاری کاسته خواهد شد .

استفاده بیش از حد از حروف بزرگ خطایی است که بیش از هر خطای دیگری در نگارش پایان نامه رایج است، یعنی استفاده کردن از این حروف در جایی که نیازی به آن ها نیست. استفاده از حروف بزرگ قطعاً مشکلی اساسی پیش روی نویسندگان و ویراستاران است و حجم مطالبی که بسیاری از راهنماهای سبک نوشتن به این موضوع اختصاص می‌دهند نشان دهنده شیوع مشکل مزبور است.

 هر چند ارائه پیشنهاد و دستور‌العمل قطعی برای همه موارد غیر ممکن است، برخی از اصول کلی در این قوانین AMA آورده می‌شود. اصل فراگیر موجود این است که به عنوان پیش فرض از حروف کوچک استفاده شود مگر در مواردی که باید حروف بزرگ را به کار برد (مثلاً، برای اسامی خاص و در آغاز هر جمله برای پایان نامه های انگلیسی و مقاله نویسی برای ژورنال های خارجی). در قوانین جدید نیو هارت [1، ص. 96] چنین عنوان شده است: «استفاده بیش از حد از حروف بزرگ اضافی است و حتی می‌تواند با ایجاد تمایز کاذب، خواننده را به اشتباه بیندازد.»
اغلب، می‌توان با پیروی از سبک استفاده شده توسط مجله و یا آئین نامه ی نگارش پایان نامه دانشگاه مورد نظر این مشکل را حل و فصل کرد. به عنوان مثال، برخی از مجلات از اصطلاحاً «سبک مناسب برای تیتر» (و یا برای عنوان) استفاده می‌کنند. بر این اساس، اگر مجله مورد نظر‌تان از عبارت «Materials and Methods» به جای «Materials and methods» استفاده می‌کند (به حروف m کوچک در methods  توجه داشته باشید)، از آن سبک پیروی کنید. به همان صورت، از سبک استفاده شده توسط مجله در بخش منابع پیروی کنید. برخی از مجلات از مورد حروف بزرگ برای عناوین مجلات و کتب استفاده می‌کنند و برخی دیگر چنین نمی‌کنند ‌(Annals of Applied Biology در برابر Annals of applied biology و Principles of Organic Chemistry در برابر Principles of organic chemistry).
هنگام استفاده از اختصارات در مقاله نویسی و پایان نامه نویسی، خوب است به خاطر داشته باشید که فقط نفس استفاده اسامی مخفف از حروف بزرگ، نوشته شده به این معنا نیست که حروف بزرگ باید همواره برای اسامی مخففه، حتی وقتی به صورت کامل نوشته می شوند، به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، EMF، اما electromagnetic field  (m و f حروف کوچک هستند)، PCB اما printed circuit board ، و WAIS اما wide area information service.
مورد دیگر انتخاب بین حروف کوچک و بزرگ در سرواژه‌ها و شمارش موارد خاص در نوشتن کلماتی مانند فصل، شکل، و صفحه است: بررسی کنید که آیا شماره‌ها هدفمند یا تصادفی است: فصل 2 و یا شکل 5، اما صفحه (یا ص ) 7 و ستون (یا س) 2، زیرا شماره صفحه و شماره ستون تابعی از قالب بندی صفحه بوده و می‌توانند تغییر کنند؛ در حالی که شماره فصول و شماره شکل‌ها انتخاب‌هایی هدفمند هستند.