• 09371198576
  • payanyar@gmail.com
بروز رسانی قیمت‌ها: آبان 1402
ورود  \/ 
x
x
x
ثبت  \/ 
x

با یاری از خداوند سبحان و اعتقاد به این که عالم محضر خداست و همواره ناظر بر اعمال انسان و به منظور پاس داشت مقام بلند دانش و پژوهش و نظر به اهمیت جایگاه دانشگاه در اعتلای فرهنگ و تمدن بشری، ما دانشجویان و اعضاء هیأت علمی واحدهای دانشگاه ازاد اسلامی متعهد می گردیم اصول زیر را در انجام فعالیت های پژوهشی مد نظر قرار داده و از آن تخطی نکنیم:
1-اصل برائت: التزام به برائت جویی از هر گونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیر علمی می آلایند.
2-اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هر گونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.
3-اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج تحقیقات و انتقال ان به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.
4-اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هرگونه حرمت شکنی.
5-اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان(انسان، حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.
6-اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد، سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهادهای مرتبط با تحقیق.
7-اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به ان و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
8-اصل مالکیت مادی ومعنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی ومعنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
9-اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه مراحل پژوهش.

  • نظرات اصلاحي هيأت داوران را نماينده تحصيلات تكميلي در پايان جلسه دفاع به منظور اعمال اصلاحات به دانشجو اعلام مي‌كند. دانشجو موظف است در مهلت مقرر اصلاحات را انجام دهد.
  • حداكثر مهلت انجام تصحيحات خواسته شده توسط هیئت داوران در جلسه دفاعیه مشخص می گردد .
  • نسخه نهايي پايان‌نامه را دانشجو پس از اعمال نظرات اصلاحي هيأت داوران (طبق فرم 10 صفحه 3 ) و انجام نگارش بر اساس شیوه نامه نگارش ، قبل از صحافی به نماينده تحصيلات تكميلي تحويل خواهد داد.
  • در مرحله بعد از انجام اصلاحات و صدور مجوز صحافی توسط نماینده ی تحصیلات تکمیلی لازم است :
  1. یک نسخه پایان‌نامه یا رساله ی مجلد صحافی شده برای تحویل به کتابخانه دانشگاه .
  2. یک نسخه پایان نامه و CD شامل: فایل Wordو Pdf متن پایان‌نامه برای تحویل به تحصیلات تکمیلی.
  3. یک نسخه پایان‌نامه یا رساله ی مجلد صحافی شده برای تحویل به استاد راهنما.
  4. یک نسخه پایان‌نامه یا رساله ی مجلد صحافی شده برای تحویل به استاد مشاور.

 توجه : CD ها حاوی دو فایل به صورت فهرست و متن پایان نامه جداگانه و به صورت Word و Pdf  باشد.

       

  1. هيچ واژه بيگانه در متن پايان‌نامه نبايد به كار برده شود.در صورتي كه آن واژه ترجمه فارسي نداشته باشد اصل واژه در متن به فارسي نوشته شود و در پاورقي هر صفحه هم كلمه اصلي ( به زبان مورد نظر ) آورده شود.
  2. جهت يكسان‌سازي شكل پايان‌نامه‌ها دانشجويان از كادر، هدر، فوتر و ... استفاده ننمايند.
  3. تمامي جدول‌ها در نرم‌افزار MS Word تهيه شوند. در جدول از نوشتن مطالب بصورت خطوط عمودي اجتناب شود، ستون اول راست چين و عناوين ستون‌ها وسط چين تايپ شوند. در ضمن تعداد ارقام اعشاري كميت‌هاي مشابه يكسان باشد ( مثلا حداكثر تا دو رقم اعشار براي تمامي جدول‌ها در نظر گرفته شود).
  4. در صورتي كه تصويري به صورت فتوكپي يا اسكن شده در پايان نامه ارايه شود بايد كاملا واضح بوده و از كيفيت خوبي برخوردار باشد.
  5. حاشيه متن از سمت راست 3 سانتیمتر و از سمت چپ هر صفحه 3/2 سانتيمتر و حاشيه‌هاي بالا 2/3 سانتیمتر و فاصله پایین صفحه از پايين نيز بايد 5/1 سانتیمتر تا شماره صفحه باشند. اين دستور شامل متن، نمودارها و ديگر قسمت‌هاي پايان‌نامه نيز مي‌باشد ( حداكثر 24 سطر در هر صفحه )
  6. عناوين شكل‌ها و نمودارها در زير آن وارد شود. در صورتي كه يك خط يا كمتر است به صورت مركزي و در صورتي كه بيش از يك خط است دو طرف تنظيم (Justify) و با فونت 12B- nazanin بولد شود.
  7. عناوين جداول در بالاي آن آورده شود. در صورتي كه يك خط يا كمتر است به صورت مركزي و در صورتي كه بيش از يك خط است بايد دو طرف تنظيم (Justify) و با فونت 12B- nazanin بولد شود.
  8. پس از تايپ متن پايان‌نامه، تكثير بايستي بر روي كاغذ A4 و جنس كاغذ به كار رفته درکل پايان‌نامه از يك نوع باشد.
  9. در صورتي كه در پايان‌نامه‌اي از تصوير يا نقشه‌اي استفاده شود مانند تصوير يك شخصیت ، نمونه ميكروسكوپي، نقشه يك شهر يا منطقه‌ي مورد استفاده و....... ، مقياس ارزيابي الزامي است.
  10. براي تايپ كلماتي مانند « مي‌شود »، پایان نامه، صفحه ها و... از دستور Ctrl+shift+space يا Ctrl + - استفاده شود تا به صورت يك واژه واحد در متن ( مي‌شود ) ظاهر شود.
  11. استفاده از جزوه‌هاي درسي، مقالات مجلات غير معتبر(منظور نداشتن هيأت تحريره عضو هيأت علمي دانشگاه يا مراكز تحقيقاتي)، روزنامه و سايت‌هاي اينترنتي غير معتبر به عنوان منبع و ارجاع در پايان‌نامه ،از نظر علمي فاقد اعتبار بوده و استناد به آنها جايز نمي‌باشد.
  12. شماره‌گذاري جدول‌ها، شكل‌ها و نمودارها:هر جدول، شكل يا نمودار بايد با عنوان مربوطه كه براي آنها درج مي‌شود،‌ مشخص گردد. در هر فصل پايان‌نامه، جدول يا شكل با درج شماره فصل و جدول در همان فصل، شماره‌گذاري مي‌شود. سپس موضوع جدول يا شكل بلافاصله بعد از شماره‌گذاري ذكر خواهد شد(نوشتن عنوان يا توضيح جدول در بالاي آن و توضيح شكل يا نمودار در پايين آن، الزامي است). حتي‌المقدور از درج اعداد و كلمات انگليسي در جداول و نمودارها خودداري شود.
  13. نحوه‌ي ارجاع به منابع در داخل متن براساس روش APA:           - نام خانوادگی، سال انتشار کتاب یا مقاله و شماره صفحه ( اسماعيلي، 1389 : 10 ) مي‌باشد.
  14. فونت حروف أبجد و اعداد شماره صفحات ، 14B- nazanin نازک می باشد. 

  توالی صفحات پایان‌نامه یا رساله براساس طرح پیشنهادی استاد راهنما تنظیم گردد:

     «چکیده»

خلاصه فارسی پایان‌نامه «چکیده» اولین صفحه اصلی با شماره صفحه 1 مشخص می‌شود و حداکثر در 2 صفحه و با فونت 12 B- nazanin  برجسته تایپ شود. فاصله تیتر «چکیده» نسبت به بالای صفحه 8  سانت و در سمت راست صفحه می‌باشد که فاصله آن تا سمت راست صفحه 3 سانت می‌باشد. 15/1 سانت پایین‌تر از تیتر چکیده ، متن چکیده شروع شده که فاصله آن از سمت راست کاغذ 3 سانت و از سمت چپ کاغذ 3/2  سانت باشد.کلید واژه نیز در پایان چکیده قرار می گیرد.

فونت حروف این آئین‌نامه با برنامه Word تایپ شده و قطع رساله A4 (21 × 5/29) در نظر گرفته شده است.

الف-  صفحات فرعی

  1. شماره صفحات فرعی بصورت حروف ابجد ( أ-  ب- ج- ......) است که باید 5/1 سانتیمتر بالاتر از پائین صفحه و از دو طرف کاملاً در وسط صفحه قرار گیرد که این شماره‌گذاری از «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می‌شود.
  2. اولین صفحه پس از جلد و صفحه سفید (آستر بدرقه ) به ترتیب  صفحه شبیه به طرح جلد  به زبان فارسی با تاییدیه هیأت داوران با فونت 16 B-nazanin برجسته می باشد ، تعهدنامه اصالت رساله یا پایان نامه با فونت 14 B- nazanin  ، منشور اخلاق پژوهش بافونت IranNastaliq-15 ، می باشد که شماره نیز ناپدید باشد.
  3. صفحه­ی بعد از منشور اخلاق پژوهش « بسم الله .....» ،با فونت نستعلیق بدون شماره صفحه می باشد. 
  4. صفحات بعدی به« تقدیم به » و «سپاس گزاری» اختصاص دارد که تیتر«تقدیم به» و « سپاس گزاری » با فونت 14 B- nazanin برجسته یا 14 B- nazanin برجسته نوشته شده و فاصله آن از بالا 8 سانت و از سمت راست 3 سانت باشد.  فاصله تیتر تا متن 15/1 سانت و فاصله متن نیز از سمت راست 3 سانت و از سمت چپ صفحه 3/2 می باشد. مطالب این قسمت نباید از یک صفحه تجاوز کند.
  5. صفحه بعدی به فهرست مطالب اختصاص دارد. در اولین صفحه، فاصله تیتر « فهرست مطالب» نسبت به بالای صفحه 8 سانت است و نسبت به دو طرف صفحه کاملاً در وسط قرار می گیرد و با فونت 14 B- nazanin   برجسته نوشته می‌شود. یک سانتیمتر پائین تر از تیتر فهرست مطالب، با فونت 14 B- nazanin  برجسته کلمات «عنوان» و «صفحه» نوشته شود. فاصله « عنوان » تا سمت راست صفحه 3 سانتیمتر و فاصله «صفحه»  تا سمت چپ صفحه 3/2 سانتیمتر باشد. 15/1 سانتیمتر پائین‌تر از عنوان و صفحه با فونت 14 B- nazanin  به ترتیب عناوین و شماره صفحه‌ها نوشته شود. کل عناوین با 14  B- nazanin نازک وفاصله 15/1 سانتیمتر از هم و فقط فصل بندی ها بصورت بولد نوشته می شوند.اگر فهرست مطالب از یک صفحه تجاوز کرد، صفحه بعدی آن فاصله تا بالای صفحه 2/3 سانتیمتر در نظر گرفته شود. صفحات «فهرست» با حروف الفبای أبجد، شماره‌گذاری شده و در وسط و پائین صفحه انجام گیرد.
  6. در صورت نیاز فهرست جدول‌ها، نمودارها، شکل‌ها و نقشه‌ها بعد از فهرست مطالب با همان شرایط تایپ می‌گردد
  7. فونت نوشته در صفحه (طرح جلد انگلیسی) Times New Roman14 برجسته می باشد. ( رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه عنوان Sc. و رشته های علوم انسانی عنوان M.A.) . این صفحه بصورت نگارش مجلات انگلیسی صحافی گردد.)
  8. «چکیده انگلیسی» Abstract : فونت تیتر این صفحه  Times New Roman نازک 14 میباشد.   تیتر"Abstract "را در سمت چپ صفحه و فاصله آن تا بالای صفحه 8 سانت و تا سمت چپ 5/3 سانت نوشته و 15/1 سانت پائین تر نوشتن متن شروع می‌شود، که فاصله متن Abstract تا سمت چپ صفحه 3 سانت و تا سمت راست 3/2 سانت وفونت آن Times New Roman نازک 14 و حداکثر دریک صفحه نوشته می‌شود

الف) جلد پایان‌نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد علوم پایه  از نوع کالینگور با رنگ سورمه ای ساده و علوم انسانی  با رنگ قرمز و فنی و مهندسی با رنگ مشکی  می باشد.

ب ) تمام مندرجات روی جلد نسبت به دو طرف چپ و راست آن باید کاملاً در وسط قرار گیرد.

ج ) آرم دانشگاه به طول 3 سانتیمتر و به عرض 5/2 سانتیمتر در وسط بالای جلد قرار گیرد.

   « دقت شود بین دو پای آرم دانشگاه حتماً کلمه ی « دانشگاه آزاداسلامی » قرار گیرد و بدون آن ،آرم ناقص می باشد. »

د ) با توجه به مقطع تحصیلی ( کارشناسی ارشد)، رشته تحصیلی و گرایش مربوطه و همچنین سایر مشخصات             

   [عنوان رساله یا پایان‌نامه، نام استاد یا استادان راهنما و مشاور، نام پژوهشگر (دانشجو) ، فصل و سال ] صفحه ی روی جلد  پایان‌نامه یا رساله خود را تنظیم و بر روی جلد آن زرکوب شود .

ه ) فونت نوشته روی جلد«صفحه عنوان فارسی» همه یکدست با فونت 14 B-nazanin برجسته می باشد.

و ) فونت نوشته پشت جلد «صفحه عنوان انگلیسی» همه یکدست با فونت 14Times New Roman  برجسته می باشد.  ( رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه عنوان« M.Sc. » و رشته های علوم انسانی عنوان « M.A. »  )

ز ) برای صفحه ی پشت جلد ، عبارت : Thesis Advisor و supervisor(ترجیحا در مقطع دکترا) برای عنوان( استاد راهنما ) و عبارت consulting  Advisor برای عنوان ( استاد یا استادان مشاور ) پیشنهاد می گردد .

ح ) در عطف پایان‌نامه نوشتن عنوان پایان‌نامه، نام و نام خانوادگی دانشجو، فصل و سال دفاع الزامی است.

ط ) در عطف پایان‌نامه فونت نوشته همه یکدست با فونت 16B-nazanin و اگر عنوان لاتین باشد14Times New Roman نازک  می باشد .

 توجه: به منظور راهنمایی بیشتر، نمونه‌ای از صفحات پایان‌نامه یا رساله در انتهای این آئین‌نامه قرار گرفته است .

 

  • شيوه نگارش و مأخذآوري : اين بخش بايد با تبعيت از منابع معتبر انتشار يافته در اين زمينه (ترجيحاً انتشارات مركز نشر دانشگاهي، سَمت، فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دانشگاه تهران و ... صورت پذيرد)

ضرورت دارد تمامي منابعي كه مورد استفاده قرار گرفته­اند به صورت مستند و امانت­دارانه در متن ارايه شوند. شيوه استناد به منابع ، با توجه به نظر استاد راهنما و شيوه­نامه انتخابي به يكي از روش­هاي پذيرفته شده در مجامع علمي صورت پذيرد. [1]

  • قطع كاغذ : كليه بخش­هاي پايان­نامه بايد روي كاغذ سفيد مرغوب با ابعاد 7/29 × 21 (4A) تايپ گردد.
  • قلم تايپ: عنوان­هاي اصلي ، فرعي، متن و زيرنويس­ها با قلم متفاوت تايپ مي­شود. قلم متن مي­تواند ״14 Lotus״ باشد. تايپ بايد در يك روي كاغذ صورت گيرد.
  • فاصله­گذاري و حاشيه­بندي : فاصله سطرها در تمامي صفحات متن برابر با يك سانتي­متر ، حاشيه سمت راست و بالا برابر با 5/3 سانتي­متر و حاشيه سمت چپ و پايين برابر 5/2 سانتي­متر است. اشكال و تصاوير نيز به گونه­اي تنظيم شود كه اين فاصله حفظ گردد. در صورتي كه در برخي موارد اندازة شكل­ها يا جدول­ها بزرگتر از فضاي داخل حاشيه باشد، با كوچك كردن آنها و يا در موارد خاص ، با استفاده از كاغذ 3A (به صورت تا خورده) حاشيه رعايت مي­گردد.

  • صفحه بسم ا... الرحمن الرحيم . (بنا به سليقه دانشجو انتخاب و در ابتداي پايان­نامه ارايه مي­شود )
  • صفحه عنوان : مطابق پيوست شماره يك مي­باشد. توجه نماييد كه مندرجات صفحه عنوان عيناً مطابق جلد پايان­نامه مي­باشد. ضمناً لازم است صفحه عنوان به زبان انگليسي هم در پشت جلد و هم در آخرين صفحه پايان­نامه درج گردد.
  • صفحه تعهدنامه : مطابق متن ضميمه تايپ و پس از امضاء تمامي نسخه­ها بعد از صفحه عنوان قرار مي­­گيرد. يك نسخه نيز ضميمه مدارك تسويه حساب مي­گردد. (مراجعه به صفحه 30)
  • پيشگفتار (اختياري): شامل هدف نويسنده از تحقيق، مختصري از سوابق تحقيق ، دشواري­هاي تحقيق و گسترة كلي آن و همچنين سپاسگزاري از افراد يا مؤسسات و نهادهايي مي­باشد كه نويسنده مرهون راهنمايي و ياري آنان است.
  • چكيده فارسي : شامل بيان كوتاه و موجز مسئلة تحقيق، اهداف و فرضيات، توصيف مختصر روشها و شيوه­هاي گردآوري داده­ها، خلاصه­اي از يافته­ها و نتايج حاصل شده كه حداكثر در 300 كلمه تهيه  مي­شود. چكيده فاقد هر گونه تصوير، شكل، منبع و فرمول مي­باشد. ضروري است كه در انتهاي چكيده كليد واژه­هاي تحقيق درج گردد. چكيده به زبان انگليسي نيز در انتهاي پايان­نامه و پس از صفحه عنوان انگليسي ، درج مي­گردد.

نمونه پروپوزال دانشگاه آزد تبریز به صورت زیر هست، در صورت نیاز میتوانید درخواست تالیف پروپوزال خود را در پایان یار ثبت کنید.

تذکرات مهم

1) این پروپوزال تنها در صورتی در گروه و شورای پژوهشی قابل طرح است که قبل از طرح، در سایت ثبت پروپوزال واحد که آدرس آن در سایت واحد موجود می باشد به تایید استاد/اساتید راهنما و مشاور رسیده و به ترتیب به گروه تخصصی و شورای پژوهشی دانشکده ارسال شده باشد.

2) تاریخ تصویب پروپوزال در شورای گروه تخصصی با تاریخ تصویب در شورای پژوهش دانشکده نباید بیش از یکماه باشد.

3) تاریخ تصویب پروپوزال در شورای پژوهشی دانشکده و ارسال پروپوزال به معاونت پژوهش و فناوری واحد نباید بیش از یکماه نباشد.

4) دانشجو ملزم است از طریق سیستم ثبت پروپوزال تمامی مراحل را تا زمان تایید معاون پژوهش و فناوری پیگیری نماید. در صورت عدم پیگیری مسئولیت رد پروپوزال در هر یک از مراحل ارزیابی به عهده دانشجوست و تاخیر در زمان تصویب و دفاع متوجه واحد نخواهد بود.

5) لازم است دانشجو پس از تصویب نهایی، ابلاغیه تصویب پروپوزال را از پژوهش دانشکده تحویل گیرد.

اگر من چیز‌های بیشتری دیده‌ام به خاطر ایستادن روی شانه‌های بزرگان است. - اسحاق نیوتن

 پیشرفت علمی‌ریشه در به اشتراک گذاشتن دانش دارد. در حالی که به اشتراک گذاری انواع مقالات علمی‌به دلیل وجود جنبش دسترسی آزاد، شتاب گسترده‌ای به خود گرفته است، اما این مسئله درباره به اشتراک گذاری داده مصداق پیدا نمی‌کند. اگر چه بیشتر پژوهشگران موافقند که به اشتراک گذاری داده برای علم ایده‌آل است، اما در مورد دادن دسترسی عمومی به داده‌ها شک و تردید عمومی‌وجود دارد. این بی میلی ناشی از دلایل مختلف از جمله ترس از دست اندازی دیگران، نگرانی‌های اخلاقی، عدم آگاهی در مورد ابزار به اشتراک گذاری داده‌ها و غیره است. از آنجا که خودداری از انتشار داده‌ها می‌تواند به دلایل بسیار زیاد پیشرفت علم را با مانع مواجه سازد، باید آن را به عنوان شکلی از سوء رفتار علمی در نظر گرفت؟
سوء رفتار علمی را چطور می شود ‌تعریف کرد؟ طبق تعریف دفتر صحت و امانت پژوهش [Office of Research Integrity]، سوء رفتار در پژوهش به معنی «ساخت، تحریف یا سرقت ادبی در پیشنهاد، انجام پایان نامه یا بررسی پژوهش و یا در گزارش نتایج تحقیقات» است. این تعریف از سوء رفتار به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته و انواع سناریو‌های افراط محققان در شیوه‌های غیر اخلاقی در مراحل انجام و انتشار پایان نامه یا مقاله نویسی را در بر می‌گیرد. از آن‌جا که صحبتی از به اشتراک گذاری داده‌ها در تعریف سوء رفتار علمی نشده، در این که آیا پنهان کاری محققان داده‌ها جزء سوء رفتار علمی محسوب می‌گردد یا خیر عدم شفافیت وجود دارد.


انشعابات در عدم به اشتراک گذاری داده ‌بسیار و گسترده است. بر اساس یک پژوهش، محققان گزارش داده‌اند که امتناع از انتشار داده‌ها موجب کندی روند پیشرفت پایان نامه در زمینه علمی آن‌ها شده، بر روند پیشرفت تحقیقات خود این افراد اثر منفی گذاشته، بازسازی نتایج را با دشواری روبرو کرده و از توان آنان در ارائه آموزش به دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع فوق دکترا کاسته است. بنابراین، اعلام جرم علیه خودداری از انتشار داده‌ها را می‌توان صحیح تلقی کرد.
محققان برای انتشار مقاله‌شان در مجلاتی که ارسال داده‌های تکمیلی تحقیقات‌  همراه با ارائه اصل پژوهش را برای نویسندگان اجباری اعلام کرده‌اند، باید داده‌هاشان را به اشتراک بگذارند. با این حال، وقتی صحبت از ارائه و به اشتراگ گذاری داده‌ها با همکاران به میان می‌آید، اکراه محققان رخ می‌نمایاند. برخی از محققین با محدودیت‌های حقوقی یا اخلاقی روبرو بوده و قادر به اشتراک گذاری داده‌ها نیستند. با این حال، کسانی که فاقد این معذوریت‌ها هستند مثل دانشجویان کارشناسی ارشد هم خیلی تمایلی به ارائه داده‌هایشان نشان نمی دهند، پدیده ای که شواهد آن در پژوهشی که توسط کراوژیک و روبن [Krawczyk and Reuben] مشهود و هویدا است؛ پژوهشی با عنوان (غیر) قابل دسترسی: مطالعه‌ای میدانی بر روی تمایل محققان در به اشتراک گذاری اسناد و مدارک تکمیلی پژوهش‌ها. نویسندگان این پژوهش از نویسندگان 200 مقاله منتشر شده در مجلات اقتصادی که اظهار نموده بودند «در قبال تقاضای دریافتی، داده‌های پژوهشی را برای متقاضیان ارسال خواهند کرد»، درخواست کردند داده‌های انواع مقالات خود را برای آن‌ها ارسال کنند. با این حال، تنها 44٪ از نویسندگان داده‌ها را ارائه کردند. چنین رفتاری مبنی بر پنهان‌کاری نویسندگان بدون توجیه مناسب می‌تواند سوء ظن دیگران را درباره صحت نتایج گزارش شده توسط آن‌ها برانگیزد.


زمانی که محققان به دلایل شخصی از به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شان خودداری می‌کنند، از استانداردهای حرفه‌ای رشته خود تخطی کرده اند. آیا برخی از موسسات این را جرم می دانند؟ یانز اشاره می‌کند که وب سایت موسسه ملی بهداشت نظر «انحراف قابل توجه از شیوه‌های پذیرفته شده توسط انجمن تحقیقاتی مربوط» را به عنوان سوء رفتار علمی به رسمیت می‌‌شناسد. به همین منوال، تفاهم‌نامه حمایت از صداقت در پژوهش انگلستان « رفتار یا اقداماتی که قصور از استانداردهای اخلاقی، پژوهش و پژوهشگری مورد لزوم جهت اطمینان از صحت و جامعیت آن‌ها هستند» برابر با سوء رفتار علمی است. با این حال این تعاریف نیز عدم انتشار داده‌ها را به صراحت تخطی از قانون ندانسته اند. مایکل وایت [Michael White]، زیست شناس در گروه ژنتیک و مرکز علوم ژنوم و سیستم‌های زیست شناختی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، سنت لوئیس، به درستی به این نکته اشاره دارد که، «اخلاق به اشتراک گذاری در علم تیره و تار است و مجلات و سازمان‌های حمیات کننده مالی تا حد زیادی این‌که چه اطلاعاتی و چه وقت به اشتراک گذاشته شوند را به عهده خود دانشمندان گذاشته اند.» این نکات اشاره دارند به آن که وقت تغییر تعاریف و تعمیم سوء رفتار در پژوهش به محرمانه بودن داده‌ها فرا رسیده است.


مزایای به اشتراک گذاری داده‌ها بسیار زیادند؛ و از این رو، سرمایه گذاران، نهادها و مجلات باید روی نحوه به اشتراک گذاری داده‌های پایان نامه، انواع مقالات و رساله دکترا توافق کرده و خودداری غیر حرفه‌ای از انتشار داده‌ها را نشانه ای از سوء رفتار در پژوهش به حساب آورند.

پیشرفت علمی‌ریشه در دانش و به اشتراک گذاری داده دارد. جای تعجب نیست که در سال‌های اخیر، موفقیت پروژه‌های تحقیقاتی نه فقط بر اساس انوع مقالات منتشر شده آن‌ها سنجیده می شود، بلکه با داده‌هایی که در دسترس جامعه وسیع‌تر علمی قرار داده‌اند نیز تعیین می‌گردد. بسیاری از مجلات بر ناکارآمدی تحقیقات منتشر شده و انواع مقالات فاقد داده‌های پشتیبان صحه گذاشته و آنان را ملزم به ارائه داده‌هایی کرده‌اند که متن مکتوب تحقیقاتشان را از نظر علمی پشتیبانی نماید.

 مزایای اشتراک گذاری داده‌ها بسیار زیاد است از جمله این‌که یافته‌های پژوهش را می‌توان از طریق تکرار آزمایش‌های مطالعه بازسازی کرده و یا فرضیه جدیدی از بطن همان مجموعه داده بیرون کشید. اگر چه بیشتر پژوهشگران با این مسئله موافقند که به اشتراک گذاری داده های مقاله ایده‌آل مراجع علمی‌ است، ولی شک و تردید زیادی در مورد قرار دادن داده‌ها در اختیار عموم در در میان جوامع علمی موج می‌زند. بر اساس بررسی گسترده‌ای که وایلی [Wiley] انجام داده، برخی از دلایل اساسی تردید محققان در به اشتراک گذاری داده‌های خام عبارتند از:
•    مالکیت معنوی / مسائل رازداری
•    حامی‌مالی / نهاد نیازی جهت به اشتراک گذاری داده‌ها نمی بیند
•    ترس از انتشار آن‌ها پیش از زمان انتشار توسط محقق
•    ترس از سوء تعبیر یا سوء استفاده
•    نگرانی‌های اخلاقی
•    ترس از عدم کسب استناد / اعتبار مناسب
•    عدم آگاهی از محل مناسب جهت به اشتراک گذاری داده


بسیاری از محققان با وجود این مسائل، باز داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. در حالی که مطالعات زیادی روی دلایل تردید محققان دربه اشتراک گذاشتن داده‌های انواع مقالات و حتی پایان نامه های دانشجویی کار کرده‌اند، شیوه‌های به اشتراک گذاری داده‌ها، این‌که چگونه می‌توان داده‌ها را به اشتراک گذاشت و انگیزه به اشتراک گذاری داده هرگز عمیقاً مورد پژوهش واقع نشده است. به تازگی، تبادل دانش (KE) [Knowledge Exchange]، که نوعی همکاری بین سازمان‌های مختلف از کشور‌های گوناگون اروپایی مانند دانمارک (DEFF)، فنلاند (CSC)، آلمان (DFG)، هلند (SRUF) و انگلستان (JISC) است، مطالعه‌ای تحت عنوان «کاشت بذر: مشوق‌ها و انگیزه‌های به اشتراک گذاری داده‌های پژوهش» منتشر نمود که چشم‌انداز بین‌المللی خوبی در مورد مسائل مربوط به مدیریت داده‌های تحقیق و به اشتراک گذاری آن‌ها پیش چشم مخاطبین قرار می‌دهد. این گزارش تلاش برای کشف دلایل تصمیم محققان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود را. KE با گروه‌های تحقیقاتی و محققان در رشته‌های مختلف مصاحبه کرده و متوجه شد که انگیزه‌های به اشتراک گذاری داده‌ها را می‌توان به چهار حوزه اصلی تقسیم کرد:


1.    برای برخی، به اشتراک گذاری داده بخشی ضروری از فرایند پژوهش است، به عنوان مثال زمانی که پروژه مستلزم همکاری بین رشته‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری است؛
2.    در برخی موارد اشتراک گذاری داده‌ها می‌تواند برای محققان با منافع شغلی مستقیم همراه باشد، مانند بیشتر دیده شدن در محیط کار یا محیط علمی که احتمالاً به استنادات بیشتر، توسعه همکاری‌های جدید و تبادل اطلاعات متقابل منجر شود که به نوبه خود منجر به افزایش تعداد حجم کار و یا تایید همکاران می‌گردد؛
3.    گاهی اوقات، به اشتراک گذاری در واقع تنها راه همکاری درون گروهی در یک گروه تحقیقی یا یک رشته خاص به حساب می‌آید. و
4.    در برخی از موارد، تأمین‌کنندگان مالی یا ناشران محققان را ملزم به به اشتراک گذاری داده‌ها کرده و (در حالت ایده آل) برای پشتیبانی از داده‌های آنان زیر ساخت‌ها و خدمات داده در اختیارشان قرار می‌دهند.


این مطالعه همچنین بر این نکته اشاره دارد که وقتی محققان در مورد «به اشتراک گذاری داده‌ها صحبت می‌کنند»، اشاره آنان به انواع روش‌های مختلفی است که طی آن داده‌های پژوهش مربوط به پایان نامه یا رساله دکترا با محققان دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود، مانند به اشتراک گذاری از طریق مدیریت خصوصی؛ به اشتراک گذاری از طریق تشریک مساعی؛ تبادل با همکار علمی؛ به اشتراک گذاری برای شفافیت دولتی؛ به اشتراک گذاری اجتماعی و به اشتراک گذاری عمومی.
گزارش KE برخی توصیه‌های دقیق سیاست گذاری برای تأمین کنندگان مالی تحقیق، فارغ‌التحصیلان، موسسات دانشگاهی، ناشران و مراکز داده ارائه می‌کند که هدف از آن تشویق و حمایت از به اشتراک گذاری داده در میان محققان است. با این حال، از نتیجه تحقیقات چنین بر می‌آید که تأمین کنندگان مالی نقشی فعال در توسعه سیاست‌های به اشتراک گذاری داده بازی می‌کنند زیرا باید اطمینان حاصل کنند که داده‌های مشترک مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت. این نیز بسیار حیاتی است که تأمین کنندگان مالی و ناشران در اعلام سیاست‌های رسمی به اشتراک گذاری حساسیت داده‌ها را در نظر بگیرند. علاوه بر این، بر عهده تأمین کنندگان مالی است که برای محققانی که داده‌های با کیفیت‌شان را به اشتراک می‌گذارند پاداشی در نظر بگیرند.


ظهور انبوه داده‌های بزرگ موجب گسترش ظرفیت ذخیره و به اشتراک گذاری داده‌ها شده است. بنابراین، به اشتراک گذاری داده گامی ‌مهم در جهت ترویج علم آزاد و ارائه مسیر‌هایی بیشتر برای پیشرفت علمی ‌است. به اشتراک گذاری داده‌ها اساس علم است، بنابراین تغییر در نگرش جمعی به سمت و سوی به اشتراک گذاری داده‌ها به پیشرفت علم سرعت خواهد بخشید.


هدف اصلی مقاله نویسی، ایجاد مطلبی فراتر از ارائه ی حقایق و افکار موجود است. مقاله برای دستیابی به ذهن خواننده، برای برقراری ارتباط موثر با تحقیقات شما و کمک به خواننده برای فهم مطالب می باشد. این مقاله برای معرفی و توضیح مفاهیم گوناگون برای نحوه پیکربندی انواع نوشته می شود، به طوری که خواننده به محض خواندن مقاله شما، پیام های اصلی را برداشت کند (پیام هایی که شما قصد ارائه آن را داشتید).

 فلسفه ی نهفته در پیکربندی خوب مقاله

نکته مهم که در زمان نوشتن مقاله باید به خاطر داشته باشیم، در مورد خواننده است، خواننده فقط به خواندن ساده ی مطالب اکتفا نمی کند؛ آن را تفسیر می کند. خواننده های متفاوت بر اساس تجربیاتشان، نشانه هایی که از ساختار مقاله شما دریافت می کنند و ... یا به طور اتفاقی معانی متفاوتی از مقاله شما برداشت می کنند. این برای ما در بردارنده ی موضوعی است که به عنوان پایه و اساس یک تمرین نویسندگی خوب به کار می رود:

پیکربندی نوشته: عوامل اساسی

یک مقیاس مناسب نوشته، از تحقیق در مورد انواع ساختارهای نوشته ایجاد می شود، مانند یک ساعت شنی. پیکربندی با بیانیه ای عریض شروع می شود، به موارد خاص و مشخص مورد نظر درسی شما محدود شده، و در آخر با ملاحظاتی عریض به پایان می رسد. این بخش، اجزاء اساسی انواع مقالات و طرح کلی وظایف و مفاهیم اساسی هر قسمت را ارئه می دهد.

معرفی (تحصیلات شما و دلیل اشتغال به این تحصیل)

از این بخش استفاده می شود تا زمینه را برای شروع موضوع تحقیق و مفاهیم مورد بحث در پژوهش، آماده کند. به یاد داشته باشید که تعدادی از خوانندگان شما، ممکن است متوجه مفاهیم رشته تحصیلی شما نشوند. بنابراین از زبان عمومی استفاده کنید و موضوع خود را با دقت و منطق بسط دهید، تا بتوانید خوانندگان خود را به سمت موضوع اصلی و هدف بحث سوق دهید.

بایدها و نبایدها:
•    منطقتان را برای انتخاب موضوع پایان نامه و مقاله خود شرح دهید.
•    توضیح دهید که تحقیقات شما، چطور بخش مهمی از رشته ی شما را شامل یا باعث پیشرفت علم می شود.
•    به طور واضح سوالات تحقیقاتی خود را تعیین کنید.
•    چارچوب مطالب تئوری که تحقیقات شما بر اساس آن پایه ریزی شده را شرح دهید.
•    پیش زمینه ای از مشکل یا مسئله ای که تحقیقات شما با هدف حل آن مشکل شروع شده است، و مطالبی که استدلال شما را پشتیبانی می کند، ارائه دهید.
•    وضعیت فعلی دانش در این زمینه و تحقیقات متناسب با این موضوع را به طور خلاصه شرح دهید.
•    تمام تحقیقاتی که انجام داده اید را، در مباحث عمومی عنوان نکنید.

روش ها (چه کاری باید انجام دهید؟)

این بخش مهمترین قسمت از تحقیقات پایان نامه شماست. ملاک اولیه برای اداره درست تحقیقات، قابل تکرار بودن آن است. این بدین معنی است که، یک محقق دیگر قادر است نتایج شما را با پیروی از جزئیات روش تحقیق در انواع مقالاتی که ارائه می کنید، دوباره ایجاد کند.

بایدها و نبایدها:
•    تمام جزئیات همه ی روش ها، تکنیک ها و ابزارها را تهیه کنید. شامل عکس ها و دیاگرام های مربوط به مراحل آزمایش
•    در مورد پرسشنامه ها، ممیزی ها، یا اطلاعات جمع آوری شده توسط ابزارها، شرح دهید.
•    تهیه و ذکر مطالعاتی که صحت و اعتبار آنالیزهای روش ها و ابزارها را پشتیبانی می کند
•    شرح وضعیت آزمایشگاه و محیط
•    برای پرهیز از توضیح کامل روشها ، خیلی ساده به ارائه جزئیات مهم بپردازید.

نگارش هدف در پروپوزال یا پایان نامه بدین معناست که زمانیکه در یک طرح قصد انجام و اجرایی دارید اولین کاری که شما در آن طرح انجام می دهید تعیین یک هدف می باشد.این هدف به نحوی بایستی حالت انگیزشی و ترغیب کننده برای فرد خواننده داشته باشد. تصورتان هم بر این باشد که خواننده می تواند هر کسی باشد مهم این است که طرح تعریف شده ی شما یک طرح هدفدار و انگیزشی باشد که بتواند این انگیزه را در فرد ایجاد نماید که آن طرح را حتما به انجام برساند. اصول نگارش هدف در پروپوزال به این شکل می باشد که در ابتدا نیازی مشخص می شود سپس هم راه حلی برای رفع آن در ادامه پیشنهاد می شود و برآورد اینکه این طرح تا چه حد می تواند خوب عمل کند و اجرایی باشد در سایه ی پاسخ دهی به این سوالات خواهد بود. یعنی بسته به میزان پاسخگویی شما به این سوالات است که عیار آن پروپوزال مشخص خواهد بود .

 سوالات نگارش هدف در پروپوزال

طرحی پیشنهادی شما برای انجام پروژه چیست؟

چطور برنامه ریزی را برای انجام آن مشخص نموده اید؟

چقدر بازه ی زمانی برای انجام و اجرای پروژه در نظر گرفته اید ؟

چقدر هزینه صرف این پروژه خواهد شد ؟

معنای نگارش هدف در پروپوزال چیست؟ و چگونه می شود به آن دست یافت ؟

 نگارش هدف در پروپوزال یک تقسیم بندی مشخص دارد!

هدف اصلی پروپوزال: آنچه که در نهایت قصد دارید تا به آن برسید در این قسمت بیشتر درک و فهم باور یک پروژه است که مطرح است و به نوعی دست یافتن به هدف کمی غیر قابل پیش بینی است.

هدف اختصاصی پروپوزال: این قسمت در راستای هدف اصلی می باشد و در واقع هدف در این قسمت شکسته می شود به اهداف کوچکتر و در این قسمت مراحلی مثل چطور و چگونگی بیشتر مطرح می باشد. این اهداف تعیین می کنند که شما چگونه به این هدف دست خواهید یافت در این قسمت بیشتر به مقایسه و ارزیابی و تعیین و تشریح و توضیح پرداخته می شود.

فواید اهداف تحقیق و نگارش هدف در پروپوزال :

  • بخش مهم پروژه یا اجرای یک پروپوزال به حساب می آید که بدون تعیین این اهداف دستیابی به هدف عملا غیر ممکن است.
  • هدف یک محدوده ی دقیق جهت مطالعه و بررسی تعیین می کند.
  • پارامتر ها و متغیر ها به صورت شفاف و واضح در مراحل انجام پروژه مشخص هستند.
  • مسیر مراحل پایان نامه و انجام پایان نامه مشخص می شوند.
  • به صورت مستقیم تر به آنچه که مد نظر دارید دسترسی خواهید داشت.
  • از اطلاعات پراکنده و بیهوده به میزان بسیاری کاسته خواهد شد .

استفاده بیش از حد از حروف بزرگ خطایی است که بیش از هر خطای دیگری در نگارش پایان نامه رایج است، یعنی استفاده کردن از این حروف در جایی که نیازی به آن ها نیست. استفاده از حروف بزرگ قطعاً مشکلی اساسی پیش روی نویسندگان و ویراستاران است و حجم مطالبی که بسیاری از راهنماهای سبک نوشتن به این موضوع اختصاص می‌دهند نشان دهنده شیوع مشکل مزبور است.

 هر چند ارائه پیشنهاد و دستور‌العمل قطعی برای همه موارد غیر ممکن است، برخی از اصول کلی در این قوانین AMA آورده می‌شود. اصل فراگیر موجود این است که به عنوان پیش فرض از حروف کوچک استفاده شود مگر در مواردی که باید حروف بزرگ را به کار برد (مثلاً، برای اسامی خاص و در آغاز هر جمله برای پایان نامه های انگلیسی و مقاله نویسی برای ژورنال های خارجی). در قوانین جدید نیو هارت [1، ص. 96] چنین عنوان شده است: «استفاده بیش از حد از حروف بزرگ اضافی است و حتی می‌تواند با ایجاد تمایز کاذب، خواننده را به اشتباه بیندازد.»
اغلب، می‌توان با پیروی از سبک استفاده شده توسط مجله و یا آئین نامه ی نگارش پایان نامه دانشگاه مورد نظر این مشکل را حل و فصل کرد. به عنوان مثال، برخی از مجلات از اصطلاحاً «سبک مناسب برای تیتر» (و یا برای عنوان) استفاده می‌کنند. بر این اساس، اگر مجله مورد نظر‌تان از عبارت «Materials and Methods» به جای «Materials and methods» استفاده می‌کند (به حروف m کوچک در methods  توجه داشته باشید)، از آن سبک پیروی کنید. به همان صورت، از سبک استفاده شده توسط مجله در بخش منابع پیروی کنید. برخی از مجلات از مورد حروف بزرگ برای عناوین مجلات و کتب استفاده می‌کنند و برخی دیگر چنین نمی‌کنند ‌(Annals of Applied Biology در برابر Annals of applied biology و Principles of Organic Chemistry در برابر Principles of organic chemistry).
هنگام استفاده از اختصارات در مقاله نویسی و پایان نامه نویسی، خوب است به خاطر داشته باشید که فقط نفس استفاده اسامی مخفف از حروف بزرگ، نوشته شده به این معنا نیست که حروف بزرگ باید همواره برای اسامی مخففه، حتی وقتی به صورت کامل نوشته می شوند، به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، EMF، اما electromagnetic field  (m و f حروف کوچک هستند)، PCB اما printed circuit board ، و WAIS اما wide area information service.
مورد دیگر انتخاب بین حروف کوچک و بزرگ در سرواژه‌ها و شمارش موارد خاص در نوشتن کلماتی مانند فصل، شکل، و صفحه است: بررسی کنید که آیا شماره‌ها هدفمند یا تصادفی است: فصل 2 و یا شکل 5، اما صفحه (یا ص ) 7 و ستون (یا س) 2، زیرا شماره صفحه و شماره ستون تابعی از قالب بندی صفحه بوده و می‌توانند تغییر کنند؛ در حالی که شماره فصول و شماره شکل‌ها انتخاب‌هایی هدفمند هستند.

نگارش فرضیه در پروپوزال یعنی حدس وگمان هایی که در هنگام تحلیل آزمون ها در مراحل تهیه ی پایان نامه از آن استفاده می کنیم و روابط بین متغیر ها و پارامترها بر اساس آنها تعریف می شود و بر اساس نتایج حاصل شده با تایید و یا عدم تایید فرضیات مواجه هستیم.

 نگارش فرضیه در پروپوزال و نمونه ای از آن

با یک مثال قصد داریم به توجیه بهتر نگارش فرضیه در پروپوزال بپردازیم :

فرض بفرمایید دختران نگرش بهتری نسبت به پسران در درس علوم دارند و ظاهر امر نشان می دهد که بررسی تفاوت 2 گروه در این جا مطرح است. اما محقق در واقع مقصودش این بوده که بین پارامترهای جنسیت و نگرش نسبت به علوم یک ارتباط پیدا کند. در اینجا با استفاده ازطراحی یک آزمون به تحلیل و بررسی پارامترها می پردازیم.

شرایط نگارش فرضیه در پروپوزال

 یکی از شرایط لازم, قابل آزمایش بودن در طرح پایان نامه است.

فرضیه ی پروپوزال بایستی بتواند پیوستگی میان پارامترها را مشخص سازد.

وقتی فرضیه ی پروپوزال  نقش اساسی را ایفا میکند که بر پایه ی یک نظریه باشد اینگونه است که برای آن دلایل مستند و منطقی وجود خواهد داشت فرضیه هایی که بر پایه ی این اصول هستند دارای ارزش آزمونی می باشند و محقق اطلاعات فراوانی در این زمینه در مراحل تهیه ی پایان نامه خواهد داشت واین اطلاعات موجود نباید با اطلاعات قبلی عدم هماهنگی داشته باشد .

نگارش فرضیه در پروپوزال بایستی دقیق و سلیس و واضح باشد و وقتی فرضیه ی پرپوزال در توصیف یک پروژه دقیق تر و کوتاه تر باشد به سادگی قابل درک خواهد بود و به لحاظ مراحل آزمونی و اجرایی پروپوزال روند ساده تری خواهد داشت.

نگارش فرضیه در پروپوزال از قضاوت و ارزش اخلاقی به دور است و نباید در هنگام استدلال فرضیه به آنها استناد داشت.

فرضیه باید بتواند تا آنچه که در مراحل انجام پروژه یا عملیات در طول این روند پیش بینی می شود را بتواند تعریف کند و هرچه فرضیات ارائه شده تخصصی تر باشد از میزان شواهد تصادفی هم کاسته می شود.

 

 

نگارش فرضیه در پروپوزال یعنی حدس وگمان هایی که در هنگام تحلیل آزمون ها در مراحل تهیه ی پایان نامه از آن استفاده می کنیم و روابط بین متغیر ها و پارامترها بر اساس آنها تعریف می شود و بر اساس نتایج حاصل شده با تایید و یا عدم تایید فرضیات مواجه هستیم.

 نگارش فرضیه در پروپوزال و نمونه ای از آن

با یک مثال قصد داریم به توجیه بهتر نگارش فرضیه در پروپوزال بپردازیم :

فرض بفرمایید دختران نگرش بهتری نسبت به پسران در درس علوم دارند و ظاهر امر نشان می دهد که بررسی تفاوت 2 گروه در این جا مطرح است. اما محقق در واقع مقصودش این بوده که بین پارامترهای جنسیت و نگرش نسبت به علوم یک ارتباط پیدا کند. در اینجا با استفاده ازطراحی یک آزمون به تحلیل و بررسی پارامترها می پردازیم.

شرایط نگارش فرضیه در پروپوزال

 یکی از شرایط لازم, قابل آزمایش بودن در طرح پایان نامه است.

فرضیه ی پروپوزال بایستی بتواند پیوستگی میان پارامترها را مشخص سازد.

وقتی فرضیه ی پروپوزال  نقش اساسی را ایفا میکند که بر پایه ی یک نظریه باشد اینگونه است که برای آن دلایل مستند و منطقی وجود خواهد داشت فرضیه هایی که بر پایه ی این اصول هستند دارای ارزش آزمونی می باشند و محقق اطلاعات فراوانی در این زمینه در مراحل تهیه ی پایان نامه خواهد داشت واین اطلاعات موجود نباید با اطلاعات قبلی عدم هماهنگی داشته باشد .

نگارش فرضیه در پروپوزال بایستی دقیق و سلیس و واضح باشد و وقتی فرضیه ی پرپوزال در توصیف یک پروژه دقیق تر و کوتاه تر باشد به سادگی قابل درک خواهد بود و به لحاظ مراحل آزمونی و اجرایی پروپوزال روند ساده تری خواهد داشت.

نگارش فرضیه در پروپوزال از قضاوت و ارزش اخلاقی به دور است و نباید در هنگام استدلال فرضیه به آنها استناد داشت.

فرضیه باید بتواند تا آنچه که در مراحل انجام پروژه یا عملیات در طول این روند پیش بینی می شود را بتواند تعریف کند و هرچه فرضیات ارائه شده تخصصی تر باشد از میزان شواهد تصادفی هم کاسته می شود.

 

 

پروپوزال بخش مهمی برای شروع پایان نامه می باشد و در واقع وجود راهنمای جامع در طی انجام یک پروژه, تکمیل این بخش ضروری است. هر پژوهشی  نیازمند نوشتن پیش نویسی جهت ارائه و شرح روند یک پژوهش می باشد. بنابراین تهیه ی پروپوزال گام اول برای شروع می باشد.

 تهیه ی پروپوزال و ضرورت مطالعات در آن

قبل از تهیه ی پروپوزال باید ابتدا مطالعه خوب و مفصلی صورت گیرد تا بتوان موضوع جدید و مناسبی را که محوریت اصلی انجام پروژه را در بر می گیرد انتخاب کرد,  بسیاری از دانشجویان دوست دارند در فرصت کوتاه و بدون صرف وقت و زمان لازم پروپوزال خود را به ثمر برسانند ولی آنچه در تهیه و نگارش مهم است صرف زمان و تمرکز داشتن بر روی مطالعه و انتخاب موضوع و همچنین نگارش متن ان می باشد.

 هر قدر این بخش سنجیده تر باشد و محتوای پروپوزال منسجم تر باشد در تدوین بخش های اصلی پروژه خود با مشکل کمتری روبرو خواهید شد زیرا الگو و روش مسیر را به درستی تنظیم کرده اید.

تهیه ی پروپوزال و ضرورت مطالعات در آن

این بخش شامل قسمت های مهمی است که برای انجام آن باید دقت کنید. انتخاب موضوع و هدف پروژه بحث ابتدایی برای شروع است بنابراین انتخاب موضوع جهت تهیه ی پروپوزال گام بسیار مهمی است موضوع باید با علاقه مندی دانشجو و براساس موضوعات به روز و جدید تنظیم گردد موضوعات تکراری و غیر قابل تحقیق جز بحث هایی است که به هیچ وجه مورد تایید اساتید مربوطه در دانشگاه ها قرار نخواهد گرفت.

 بنابراین انتخاب موضوع درست وسنجیده جزء اولویت اول می باشد, برای انتخاب موضوع باید به دنبال استفاده از منابع و مقالات و تحقیقات حال حاضر در رشته خود باشید و اطلاعات کاملی در مورد آن ها کسب کنید برای این کار می توانید از پشتیبانی استاد راهنما و استاد مشاور مربوطه بهره ببرید. برای این که متوجه شوید موضوع شما تکراری نیست می توانید به سایت ایران داک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) مراجعه و در قسمت پیشینه پژوهش، عنوان انتخابی را سرچ کنید در این قسمت چناچه موضوع شما مشابهت داشته باشد و یا جز موضوعات تکراری باشد که قبلا افرادی روی آن تحقیق کرده باشند به شما اعلام می شود. بعد از انتخاب موضوع باید به شکل مفصل توضیح دهید که علت انتخاب شما برای انجام پروژه چه بوده است و با این تحقیق چه مشکلات و موانعی را رفع خواهید کرد که این قسمت یکی از ضروریاتی است که در تهیه ی پروپوزال باید رعایت شود.

زیر مجموعه ها