• 09371198576
  • payanyar@gmail.com
بروز رسانی قیمت‌ها: فروردین 1403
ورود  \/ 
x
x
x
ثبت  \/ 
x

رای داشتن یک سازمان یا یک جامعه منسجم و عالی همه چیز به این امر بستگی دارد که چگونه تمامی جزئیات یک روند بصورت برنامه ریزی شده و دقیق اجرا شود. رشته آمار با بررسی دقیق مجموعه ای از فرایند ها کمک می کند تا همه چیز با کیفیت و با کمترین خطا انجام شود.بعنوان مثال اگر بخواهیم بودجه سالانه کشور را در نظر بگیریم، برای تقسیم بندی بودجه نیاز به یک سری عملیات میدانی و گسترده میباشد که با استفاده از گزارشات حاصله در طی سال جاری و تطبیق عملکردها و نتایج با سالهای قبل و همچنین با در نظر گرفتن نیازها در سال آینده با توجه به میزان سرمایه موجود و سرمایه در گردش، آمارهای لازم بدست آماده و نیاز هر ارگان و سازمان بررسی و تقسیم بودجه میگردد.انجام پایان نامه رشته آمار ، نوشتن پروپوزال آمار و چاپ مقاله از جمله خدماتی است که موسسه شریف یار به مشتریان گرامی ارائه خواهد داد.

گرایش های رشته آمار در کارشناسی ارشد و دکترا
      آمار ریاضی (نظری)
    آمار بیمه و محاسبات
      آمار اقتصادی و اجتماعی
      آمار زیستی (زیر نظر وزارت بهداشت)

گرایش آمار ریاضی
از پرطرفدارین گرایش ها در رشته آمار همین گرایش است. زیرا دارای بیشترین ظرفیت در دوره کارشناسی بوده و با توجه به امکان ادامه تحصیل در مقاطع دکترا ، دانشجویان به این سمت کشیده می شوند. از آنجایی که گرایش آمار ریاضی بعنوان پایه و اساس این رشته است ، دانشجو درک و دانش لازم را جهت ادامه تحصیل در این گرایش کسب خواهد کرد. دانشگاه های پیام نور و آزاد در این زمینه پذیرش دارند. همچنین امکان تحصیل از راه دور و بصورت مجازی نیز امکانپذیر است.

گرایش آمار اقتصادی و اجتماعی
شاید بتوان بخشی از گرایش اقتصادی و اجتماعی را به گرایش ریاضی مرتبط دانست اما برای دانشجویانی که پایه ی ضعیفی در ریاضیات دارند، این گرایش می تواند مفید باشد. دو مسئله مهم در این گرایش که باعث شده است بسیار بازخورد کمی در ایران داشته باشد ، یکی عدم امکان تحصیل در دانشگاههای آزاد و دولتیست (فقط در دانشگاه شهید بهشتی و علامه ارائه میگردد) و دیگری اینکه امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در ایران میسر نیست.

گرایش آمار بیمه و محاسبات
برای افرادی که مایلند به سرعت جذب بازار کار شوند انتخاب خوبی است. شرکت های بیمه به صورت دولتی و یا خصوصی بازار کار خوبی برای تحصیل کرده های آمار بیمه می تواند باشد. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای آمار بیمه در ایران وجود ندارد.

گرایش آمار زیستی
آمار زیستی علیرغم طرفداران بسیار زیادی که دارد و امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نیز امکانپذیر می باشد در مقابل گرایش آمار ریاضی به تعداد انگشت شماری سالانه توسط وزارت علوم جذب دانشجو صورت میگیرد. که همین امر باعث میگردد فارغ التحصیلان در این رشته بسیار کم باشند.

دروس رشته آمار
دروس پایه
ياضي عمومي1، آمار و احتمال، مباني جامعه شناسي ، مباني اقتصاد، رياضي عمومي2، مفاهیم و روشهاي آماري، مباني جمعيت شناسي

دروس تخصصی
جبر خطي براي آمار، رگرسيون، روشهاي نمونه گيري 1، روشهاي نمونه گيري2، روشهاي چند متغيري پيوسته، مباني كامپيوتر و برنامه نويسي، آناليز رياضي1، روشهاي پيشرفته آماري، آمار رياضي1، آمار رياضي2، پرو‍ژه كارشناسي، طرح آزمايش ها 1، طرح آزمايش ها 2، فرآيندهاي تصادفي، محاسبات آماري با كامپيوتر، روشهاي چند متغيري گسسته، رياضي براي آمار، روشهاي نا پارامتري، سري هاي زماني، كنترل كيفيت آماري، احتمال و كاربرد آن، زبان تخصصي

دروس اختیاری
شبیه سازی، نظریه بازی ها، فابلیت اعتماد، تحقیق در عملیات، نظریه تصمیم، نظریه فازی، نظریه اطلاع

بازار کار رشته آمار
تدریس در دروس ریاضی، آمار، احتمال، در دوره متوسطه و مقاطع پایین دانشگاهی از جمله مشاغلی است که فارغ التحصیلان رشته ی آمار میتوانند به آن روی بیاورند. با توجه به توانایی این افراد در تجزیه تحلیل آماری در سازمانهایی چون برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، دیوان محاسبات و همچنین در بخش هایی از حسابداری سازمانها میتوانند مشغول به کار گردند.

 نرم افزارهای تخصصی رشته آمار
    نرم افزار Axume با قابلیت انجام آمار توصیفی، محاسبه ضریب همبستگی، انجام آنالیز واریانس، انجام رگرسیون خطی و غیرخطی و ….
    نرم افزار spss با قابلیت تهیه خلاصه های آماری مانند گراف ها، جداول ، آماره ها و تهیه انواع جداول سفارشی مانند جداول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی و انجام آنالیز واریانس یکطرفه، دوطرفه، چندطرفه و آنالیز کوواریانس و ….
    نرم افزار PHStat که ماژولی است که به صورت Add ins روی نرم افزار Excel نصب می شود و به مباحث آماری و کنترل کیفیت می پردازد.
    نرم افزار SigmaPlot 2000 با قابلیت ترسیم نمودارهای با توابع سفارشی و دلخواه، ترسیم نمودارهای متنوع با امکانات ویرایشی فوق العاده زیاد، انجام آزمون فرض های t و t جفت شده و ….
    نرم افزارStatistica که از جمله قابلیت های خوب این نرم افزار تقسیم بندی مباحث علمی و نرم افزاری تحت عنوان ماژول های مربوطه می باشد.
    نرم افزار Minitab با قابلیت انجام آزمون های ناپارامتری حول جوامع با پارامترها و توزیع نامشخص، پیش بینی و پیش گیری بر پایه رگرسیون خطی و سری های زمانی، ابزار تعیین اندازه نمونه و قدرت آزمون و ….
    نرم افزار S Plus
    نرم افزار DE
    نرم افزار PQ Method